Fons Van Dyck

Politicoloog en communicatiespecialist | Over de huidige ‘permacrisis’ en hoe we toch aan een hoopvolle toekomst kunnen bouwen

Fons Van Dyck is doctor in de media- en communicatiestudies (VUB) en politicoloog (Master politieke en sociale wetenschappen, KU Leuven). Hij is een gerespecteerde stem in de wereld van ondernemingen, politiek, middenveld en media.
Fons leidt al ruim 15 jaar de strategische denktank Think BBDO, onderdeel van de wereldwijde communicatiegroep BBDO in Brussel, en adviseert merken en organisaties (ook non-profit en overheid) op vlak van merk- en communicatiestrategie, positionering, branding en re-branding, corporate reputatie, stakeholder management, crisiscommunicatie en city marketing.

Verder doceert hij de vakken Merkstrategie en Marketingcommunicatie aan de VUB. De behandeling van deze disciplines situeert zich op het snijpunt van economie en maatschappij, met zin voor kritische reflectie.
Fons is auteur van de boeken ‘Het merk mens: consumenten grijpen de macht’ (2008), ‘De kracht van wit’ (2009), ‘Reclame: dood of levend’ (2013), ‘De onsterfelijke onderneming: overleven in disruptieve tijden’ (2019) en recent ‘De toekomst is terug’ (2023).
Hij publiceert regelmatig in o.a. De Tijd, Trends en Knack.

Professioneel heeft Fons ruime ervaring in politieke marketing en communicatie (1991-1996). Hij was ook een van de pioniers van het opstartende telecombedrijf Telenet en tekende als communicatiedirecteur voor het iconische Telenet-merk (1996-2001).